הפעל נגישות לקוראי מסךנגישותדלג לתוכן מרכזי
סגור חיפוש
תיאורמסנן
חינוך לאוטונומיה והכנה לחיים

תכניות לימודים בתחומי ההכנה לחיים, כגון הכנה לעולם העבודה, עצמאות תפקודית, חינוך מיני, אזרחות והשתלבות בקהילה, תרבות פנאי ועוד, תופסות חלק משמעותי במערך הלימודים בבתי ספר לחינוך מיוחד. זאת במטרה לשפר את איכות חייהם ולהביאם להיות משולבים בקהילה באופן מיטבי. 

תעסוקה

בבתי הספר של החינוך המיוחד פועלות סדנאות תעסוקה מגוונות שבהן תלמידי ביה"ס עובדים לפי תחומי העניין והתאמתם לתעסוקה: כגון בית מאפה, נגרות, חקלאות, אומנות, צילום ועוד. מטרת סדנאות התעסוקה היא להכין ולקדם את השתלבותם המיטבית של התלמידים במעגל העבודה ולפתח בקרבם זהות ומודעות עצמית כאדם עובד. 

בסדנאות אלה לומדים התלמידים לקחת חלק פעיל, יוזמתי ויעיל בעולם העבודה. התוצרת מסדנאות אלה נמכרת במקומות שונים, כאשר התלמידים לוקחים חלק פעיל בתהליך המכירה.

כמו כן תלמדינו יוצאים לתעסוקה בקהילה במגוון מוסדות: בתי חולים, בתי קפה, מכבסות, ספריות עירוניות, חברות הייטק ועוד. 

שילוב אקדמי – חברתי​

​כחלק מתכנית השילוב הלימודי-חברתי, נפגשות קבוצות תלמידים מהחינוך הרגיל ומהחינוך המיוחד ומקיימים פעילויות משותפות בצד ההעשרה האקדמית נהנים התלמידים גם מהמפגש החברתי עם בני גילם. כאמור אנו רואים בשיתוף פעולה והשתלבות בקהילה ערך מרכזי. במהלך השנה וסביב חגי ועונות השנה, נפגשים תלמידים מהחינוך הרגיל ומהחינוך המיוחד למטרות ופרויקטים כגון חונכות אישית-לימודית, הפעלות חברתיות וספורטיביות, יצירות משותפות, ומקיימים קשרים חברתיים ואישיים פוריים ומקסימים, כששני הצדדים יוצאים נשכרים.  

חינוך וקידום למצוינות ​

​במסגרות החינוך המיוחד, בתמיכת הרשות, מופעלות תכניות חווייתיות ומאתגרות. לדוגמא: קורסים אקדמיים בשיתוף מוסדות להשכלה גבוהה, קורסי העשרה בשיתוף חברות וגופים שונים, בתחום הבריאות, מוזיקה, ספורט ועוד. מטרת הפעילות הינה לאתגר תלמידים בעלי יכולות גבוהות על מנת לסייע להם למצות את כישוריהם ולהעניק להם תחושת מסוגלות וחווית הצלחה. 

​אתגרים

פעילות חינוכית טיפולית לתלמידי החינוך המיוחד הממומנת ע"י הרשות. 

אתגרים בטבע - הפעילויות לרוב מתקיימות בטבע תוך שימוש בספורט אתגרי ובאתגרים אותם הוא מזמן,  ומתמקדת בפיתוח מיומנויות אישיות ומקדמת מטרות שיקומיות וחינוכיות (כחלק מתכנית הלימודים השנתית( כגון: שיפור מוטוריקה גסה ועדינה, ניתוק מהקרקע, חיזוק חגורת כתפיים, שיפור יכולת התכנון לפני פעולה, חיזוק החוסן הנפשי ופיתוח תחושת המסוגלות האישית (העצמה), עבודה על סבלנות ודחיית סיפוקים, שיפור התקשורת הבינאישית, אמון הדדי ועוד.

אתגרים ימאות - הפעילות מתקיימת במרינה בחוף הילטון בת"א. התלמידים  (והמורים( מתנסים בפעילויות שונות בים. מתמודדים עם אתגרים רבים ונהנים מהשמש ונוף החוף המשגע. חלק מההתנסויות שחווים התלמידים:  שייט, קיאקים, חתירה, שייט מפרשיות, הובלה של סירות מנוע וסירות מפרש. 

היציאה לים מספקת למשתתפים תחושת מסוגלות והעצמה לצד למידה של ענף ספורט בו כולם יכולים להתחרות ולחוות בצורה שווה. 

אתגרים אופניים – הרכיבה על האופניים מאפשרת לתלמיד עם המוגבלות להשתלב בחברה, לרכוב בחוץ עם חבריו לכיתה ולהיות חלק פעיל בחברה. הרכיבה מספקת למשתתף פעילות ספורטיבית שיקומית לצד מסגרת חברתית חווייתית המקנה תחושת העצמה. 

​התנדבות ומעורבות חברתית

תלמידינו מתנדבים, מתנסים ופעילים בקהילה בגופים ומוסדות שונים כגון מוסדות עירוניים, מוסדות חינוך, בתי חולים, ספריות, מתנ"סים, בתי אבות ועוד, ורואים עצמם כבוגרים עצמאיים, מעורבים, בעלי תודעה, אחריות ורגישות חברתית הרואים במעורבות החברתית ערך ודרך חיים.

​התנדבות לצה"ל

​אנו רואים בהתנדבות תלמידינו לצה"ל ערך וזכות. שילוב זה נעשה מתוך התפיסה כי מתן אפשרות לצעירים עם מוגבלויות, תועיל הן למערך הצבאי בעבודות שירות מותאמות, והן לתלמידים - מתנדבים אלו שעצם התרומה והשירות יעניקו להם סיפוק ותחושת חיוניות, ולטווח הארוך – כישורי חיים, הסתגלות ליחסים עם החברה הנורמטיבית ואף שילוב בריא בקהילה ובשוק העבודה האזרחי. 

​העשרה

אנו מקיימים תכניות וחוגי העשרה ייחודיים בתחומים שונים ומגוונים: מוזיקה, ספורט, מחשבים, אמנות לחימה, תנועה, אמנות, מחול, חינוך תזונתי, אילוף כלבים, תיאטרון, בעלי חיים, דרמה, קרמיקה, מדעים, גינון, חקלאות ועוד. תכניות אלו מאפשרות מיצוי הפוטנציאל והכישרון האישי של כל תלמיד תוך העצמת תחושת המסוגלות. אנו מקנים לתלמידנו ידע עולם, שמים דגש על היבטים ומיומנויות חברתיות, התנהגותיות ורגשיות ותורמים להגברת המודעות העצמית, הביטחון העצמי, דחיית סיפוקים ועבודת צוות.

מגמות ייחודיות בכיתות חינוך מיוחד במסגרות החינוך הרגיל​

​כיתות חינוך מיוחד ללקויי למידה בחטיבות הביניים ייחודיות לתחומים כגון מוזיקה, ספורט, מחשבים. 



​מוזיקה

​בחינוך המיוחד קיימים הרכבים מוזיקליים ואינסטרומנטליים, חבורות זמר, קבוצות מחול (מגמת מחול בהיקף 5 יח"ל – היחידה בארץ)  ועוד, המשתתפים במגוון כנסים, טקסים ואירועים.

בחינוך המיוחד קבוצות אמנות, אמנות יוצרת, אמנות פלסטית, נגרות, העורכים עבודות ויצירות ייחודיות. במסגרותינו תערוכות פרי יצירתם של התלמידים. 

​ספורט 

​אחת ממטרות החינוך הגופני היא לסייע לתלמידים להפנים את ערך הפעילות הגופנית כחלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא. מטרתנו היא לפתח מודעות לחשיבות ביצוע הפעילות הגופנית במהלך כל שעות היום, לשם שמירה על אורח חיים בריא.  כמו כן תלמידינו לוקחים חלק בפעילויות הספורטיביות המתקיימות במסגרת בית הספר ובמסגרת תחרויות ואירועים ארציים המתקיימים מחוץ לבית הספר כולל שילוב באירועים במסגרת החינוך הרגיל.  כמו גם משחקים בשעות הפנאי. בענפים - ריצה ואתלטיקה קלה, קט-רגל, כדורסל, טניס שולחן ועוד. 

​בני מצווה 

תלמידי כיתות ז' יוצאים עם שאר בני הנוער בעיר ליום חוויתי בירושלים במסגרת התכנית "ירושלים שלי" המופעלת ע"י הקרן למורשת הכותל ומסיירים במסלולים בירושלים כגון הכותל, הרובע היהודי, ארמון הנציב, קבר דוד ועוד. 

​הגן החי

 הגן החי בפתח תקוה מציע סביבה לימודית וטיפולית לתלמידים עם צרכים מיוחדים. פעילות חווייתית ובלתי פורמלית ללמידה, המסייעת בהקניית מיומנויות וכישורי חיים והיכרות עם מושגים מעולם החי והסביבה. 

​חווה חקלאית

ילדים וצעירים עם צרכים מיוחדים מגיעים לחווה ונהנים מהעשרה, עיסוק והכוונה תוך שימוש בחקלאות ובצמחייה לקידומם האישי והקבוצתי.

​מסע לפולין

אנו רואים זכות גדולה לאפשר לתלמידינו להשתתף במסעות לפולין, ומאפשרים להם לחוות את הנושא הטעון והכאוב הזה ברבדים נוספים ובד בבד מאפשרת להם להיות ככל אוכלוסיית תלמידי התיכוניים ברחבי הארץ. כמו כן, אנו רואים בהשתתפות תלמידנו במסע לפולין, נדבך נוסף במימוש זכותם הטבעית והאזרחית לשוויון הזדמנויות חינוכיות, כתלמידים בחברה הישראלית. תלמידינו יוצאים למשלחות משותפות עם החינוך הרגיל. 

תנועות נוער

​תלמידינו משתתפים ולוקחים חלק פעיל בתנועות הנוער העירוניות, מרכזי הנוער, מועצת הנוער העירונית ומיזמים עירוניים וחברתיים שונים.


פעילויות ופרוייקטים