לראשונה התכנסה ועדה בנושא מצוקת הסייעות

מצוקת הסייעות בגנים
תאריך: 11/12/2018
ב - 10.12 התקיימה לראשונה פגישה של ועדה הדנה בנושא מצוקת הסייעות בגנים ובבתי הספר. בישיבה השתתפו ראש העיר רמי גרינברג, ראש מינהל החינוך מ"מ רה"ע רון כץ, רמי הופנברג מנהל מינהל החינוך ויו"ר הועדה, לאוניד סמוליאנוב סמנכ"ל משאבי אנוש ואנשי משרדו, מיכל אונגר מנהלת האגף לגני ילדים וסגניתה מאירה קרישבסקי, אנה נבות יו"ר ועד הורים עירוני, שגיא קורן יו"ר ועד הורי הגנים העירוני, מנהלי אגפים ועובדים.
מצוקת הסייעות בגני הילדים ובבתי הספר היא בעיה לאומית, מתמשכת, המאפיינת רשויות רבות המתקשות למצוא סייעות לעבודה בגנים ובבתי הספר. כיום, אגף גני הילדים נאלץ לעבוד במעין מתכונת חירום מאחר ומידי יום חסרות סייעות בגנים עקב סיבות לגיטימיות שונות.  לציין כי בעיריית פתח תקוה 746 סייעות (היום למשל, נמצאות תשע מהן במחלה ממושכת ו-36 בחופשת לידה, לא כולל סייעות הנמצאות בימי מחלה קצרים). עיריית פתח תקוה משלמת יותר מרשויות אחרות לסייעות ואף משלמת אחזקת רכב, אך כל אלה אין בהם די כדי להביא לגיוס מספק של כוח אדם.
בעיית מילוי מקום הסייעות בזמן היעדרויות ומחלות מחריפה מאוד בגלל שמשרד החינוך לא מצליח לדאוג לממלאות מקום לגננות והעירייה מסייעת גם בתחום זה. הן בסיוע למצוא גננת מחליפה והן בהעמדת סייעות מחליפות במקום גננות כדי למנוע סגירת גנים. ( 2 אנשי צוות זהו התנאי לפתיחת גן).
משרד החינוך התחייב למרכז לשלטון מקומי ולאיגוד מנהלי החינוך ברשויות להעמיד חברה זכיינית שתדאג למילוי מקום לגננות אבל ההבטחה טרם מומשה.
במהלך הפגישה הציגה מיכל אונגר מנהלת אגף גני ילדים את המצוקה היומיומית בגיוס סייעות ובמציאת מילוי מקום לסייעת שנעדרת. הועלו אפשרויות שונות לטיפול במצוקת הכוח אדם. כך למשל תבחן האפשרות להעסיק את הסייעות במשך 12 חודשים (ולא 11, כפי שקורה היום), להסב תקנים של ממלאי מקום לתקנים מלאים וקבועים, לצ'פר עובדים טובים, עובדים שאינם מחסירים וכדומה.
ראש מינהל החינוך רון כץ אמר "אגף גני ילדים ואגף מינהלה עושים כול שביכולתם לעמוד במשימת איוש הסייעות אבל אי אפשר לעבוד במתכונת חירום באופן קבוע ויומיומי. יש למצוא פתרונות יצירתיים ואם צריך נגייס את משרדי הממשלה. מדובר בבעיה לאומית ולא נקודתית".
מנהל מינהל החינוך רמי הופנברג "בשלב זה אין מקור אפשרי לגיוס כוח אדם שלא פנינו אליו ולא מיצינו את הקשר עימו. יש להגדיל את התקנים למילוי מקום, להטיב את תנאי המשרה ולשמור על הסייעות הטובות הקיימות במערכת. ייעשה ניסיון להפעיל מערך מילוי מקום נוסף בסיוע מקפ"ת".
ראש העיר רמי גרינברג ביקש לקבל הערכות תקציביות להצעות שהועלו ואמר כי יעשה כל שניתן כדי לפתור את הבעיה בהקדם האפשרי. "נגייס את כל הכוחות הקיימים כדי לפתור את המצוקה שנוצרה ולתת לילדים ולהוריהם את השירות האיכותי לו הם זכאים".