המקורות לזיהום האוויר הם במעשה ידי אדם ובתופעות טבע. מזהמי האוויר נחלקים לשני סוגים: גזים וחומר חלקיקי.
גזים: פחמימנים - תרכובות בנזן, פחמן חד-חמצני CO, פחמן דו-חמצני, תחמוצות גופרית, אוזון ותחמוצות חנקן NOx.
חומר חלקיקי: אבק, תוצרי גריסה תעשייתית, תוצרי שריפה בלתי מושלמת כפיח ותרכובות עופרת.
ניטור איכות האוויר בתחומי העיר נעשה באמצעות תחנות ניטור.
מחלקת איכות אוויר מבצעת פיקוח על מפעלי תעשייה בעיר. בעלי המפעלים חייבים בביצוע דיגום ארובות ע"י חברות ומעבדות מוסמכות. מנהלת המחלקה נוכחת בעת ביצוע דיגומי מזהמי אוויר בארובות במפעלים.
תחנות ניטור אוויר
ברחבי העיר פתח תקווה קיימות כיום 3 תחנות ניטור אוויר אשר מודדות את מזהמי האוויר באופן רציף, וכך עוקבות אחר איכות האוויר בעיר.
תחנת ניטור אוויר תחבורתית של המרכז לניטור הארצי (מנ"א) ממוקמת בתיכון אחד העם סמוך לכביש ראשי ומודדת בעיקר פליטות מכלי תחבורה. ניתן לעקוב אחר נתוני איכות האוויר הנמדדים בתחנה זו באתר האינטרנט של
מנ"א >>
https://bit.ly/3es1Ashבנוסף, במרץ 2020, הוקמה ע"י האגף לאיכות הסביבה בעיריית פ"ת תחנת ניטור אוויר כללית ברחוב שרגא רפאלי בשכונת אם המושבות. ריכוזם של מזהמי האוויר הנמדדים בתחנת הניטור משודרים לציבור בזמן אמת ומוצגים בצג הסמוך לתחנה וכן באתר האינטרנט של העיריה.
תחנת ניטור נוספת החלה למדוד בדצמבר 2022. התחנה הוצבה באזור התעשייה סגולה ברחוב החרושת 6.
סיכום תוצאות מדידות חודשיות מתפרסם באתר העירוני אחת לחודש.
צפו בסרטון ניטור איכות האוויר בעיר
תחנת ניטור- שרגא רפאלי, אם המושבות:
- התחנה מוקמה בשכונת אם המושבות, על התפר עם מפעלי התעשייה בסגולה
- הציבור יכול לעבור ליד התחנה ולראות את נתוני הניטור במסך בזמן אמת
- מיקום התחנה מרוחק ככל הניתן מהשפעת התחבורה בכביש
- הגזים הנמדדים בתחנה כוללים: H2S, NH3, NO, NO2, NOx, Benzene, Ethyl Benzene, Toluene, Xylenes .
תחנה מטאורולוגית
הנתונים הינם לפי שעון חורף לאורך כל השנה. לא מתבצע מעבר לשעון קיץ.
קיימת חשיבות רבה למדידת הרוח והטמפרטורה על מנת לנתח את המקור שממנו הגיע זיהום האוויר.
בפתח תקווה קיימת תחנה מטאורולוגית בה מותקנת שבשבת רוח וחיישן למדידת טמפרטורה ולחות יחסית. התחנה ממוקמת באזור התעשייה סגולה.
תחנה מטאורולוגית אונליין
זיהום אוויר מתחבורה
תחבורה היא המקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים ובריכוזי האוכלוסין. המזהמים העיקריים הנפלטים מכלי רכב ומתחנות דלק בעת תדלוק הם: חלקיקים, תחמוצות חנקן, פחממנים ופחמן חד חמצני ותרכובות אורגניות נדיפות. תחנת ניטור האוויר התחבורתית של המרכז לניטור הארצי הממוקמת בבי"ס אחד העם מנטרת ועוקבת אחר מזהמים אלו. כדי להפחית את זיהום האוויר כתוצאה משימוש בתחבורה, עיריית פתח תקווה מקדמת את התחבורה הציבורית בעיר ע"י הגמשת ותכנון תחבורה ציבורית המותאמת לצרכי התושבים, שיפור והקמת תשתיות של תחבורה ציבורית ובפרט קידום המטרו והרכבת הקלה. בנוסף, סוללת שבילי אופניים ומעודדת את השימוש בהם.
מטרדי ריח
מטרדי ריח משפיעים רבות על איכות החיים של תושבי העיר. גזים הנפלטים ממקורות פליטה שונים כמו תהליכי ייצור תעשייתיים, כלי רכב, פעילות מסחרית (מסעדות, תחנות דלק), פעילות ביתית (חימום ביתי, בישול) עלולים להוות מקור למפגעי ריח.
עובדי האגף מוסמכים ע"י המשרד להגנת הסביבה לצוות מריחים מקצועי.
אסבסט
כיום האסבסט מוגדר כאבק מזיק וכחומר מסוכן, וחדירת סיבי אסבסט למערכת הנשימה עלולה לגרום למחלות קשות בתנאים מסויימים. לפיכך נאסר השימוש באסבסט בבניה חדשה. יחד עם זאת, לאור המידע הקיים כיום, מבנים קיימים המכילים לוחות אסבסט-צמנט אינם מהווים סכנה לבריאות כל עוד הלוחות במצב תקין ולא מתפורר, ואין מבצעים בהם פעולות של ניסור, קידוח, ליטוש וכל עבודה הגורמת להתפוררות החומר ופיזורו באוויר.
אסבסט בבניה קיימת - המלצות לטיפול
במקרה של גגות או קירות אסבסט שאין בהם שברים גלויים לעין ניתן להמשיך ולהשתמש בהם ללא טיפול מיוחד. במקרים בהם קיימים שברים קטנים ומעטים מומלץ לצבוע את אזור השבר בצבע מתאים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה (קובץ- הנחיות לצביעת אסבסט).
במקרה של לוחות בהם קיימים שברים גדולים או רבים- יש להסיר את הלוחות.
לתשומת לבכם!
האחריות על פירוק אסבסט במבנה קיים חל על בעל הנכס.
אין לזרוק פסולת אסבסט בשטחים ציבוריים. העיריה תפעל להעמדת העבריינים לדין.
קישורים רלוונטיים: