כלב אסור, כלב מותר

תמונה של כלב מגזע מסוכן
תאריך: 14/01/2020

מה החוק הקובע לגבי כלבים מסוכנים וכיצד נתגונן?

הכלב הוא ידידו הטוב של האדם כפי שכבר נאמר בעבר, הכלבים מסייעים ושומרים על בני האדם, אוהבים ושמחים תמיד לקבל את פנינו. עם זאת לא פעם שמענו על מקרים בהם כלב נשך ותקף ילד או מבוגר ואפילו את בעליו. כלבים נושכים מטבעם, אך כמובן שלא כולם ולא תמיד, ישנם כלבים תוקפנים יותר והסכנה מהם מיידית. לכן כלבים מסוכנים הוגדרו בחוק.

ישנם גזעי כלבים מסוימים שפותחו למטרות שונות תוך חיזוק האלמנטים התוקפניים שלהם, אלו הם הכלבים המסוכנים. בשנת 2002 נחקק החוק להסדרת הפיקוח על כלבים אלו.
החוק קובע שכדי להחזיק כלב, נדרש בעליו להחזיק ברישיון אשר ניתן לאחר תשלום אגרה, ביצוע חיסוני חובה, וסימונו של הכלב באמצעות שבב אלקטרוני שבו קיימת תעודת הזהות של הכלב, כולל גזעו. כמו כן החוק קובע שבעליו של הכלב מחויב לשמור עליו בשטח ביתו ולסמן את החצר בשלט "זהירות כלב", ולהוציאו כשהוא ברצועה ומוחזק על ידי אדם שיכול לשלוט עליו.
קיימים שמונה סוגי גזע המוגדרים בחוק ככלבים מסוכנים. וההבחנה לגביהם נעשתה על פי שתי תכונות עיקריות של הכלב: מידת תוקפנותו ומידת הנזק שהוא עלול לגרום. בנוסף לכך, כלב מסוכן מוגדר גם ככלב שגילו מעל שלושה חודשים שנשך בעבר וגרם לחבלה וגם כלב שהוא הכלאה של גזע מסוכן עם גזע אחר.

השירות הוטרינרי בפתח תקוה מסביר: "כמו שאנחנו מלמדים את הילדים לחצות את הכבישים בבטחה, כך גם חשוב מאוד ללמדם להישמר מסכנות בדרכם, כמו מפגש עם כלב מסוכן. מפגש של ילד או מבוגר עם כלב לא מוכר יכול לעורר תגובה שתתפרש כתוקפנית על ידי הכלב וגם על ידי האדם. כלבים משוטטים ללא השגחה עלולים להיות תוקפנים למי שכביכול מאיים לפגוע בהם או נכנס לטריטוריה שלהם, זאת מחוסר ביטחון והססנות, כאב ולפעמים אפילו תוך כדי התלהבות ממשחק".

"לצערנו, ישנה תופעה לא חוקית ומחרידה שנמשכת שנים של קרבות כלבים מסוכנים אשר מעודדת את הכלב להיות תוקפני ומסוכן, במקרה זה כלפי כלבים אחרים, אך הם עשויים לפתח דפוס התנהגות זה לכל הסובבים אותם". לפיכך החוק קובע כי גידולם והחזקתם של כלבים מסוכנים מותרת בידי בני 18 ומעלה, במתחם סגור עם שלטי אזהרה. במידה וישנו בסביבה הסגורה אדם מתחת לגיל 16 מחויב בעליו של הכלב לשים מחסום על פיו, וביציאתם לשטח ציבורי מחויבים הבעלים להחזיקם עם רצועה של עד שני מטר ומחסום על פיהם. כמו כן, מחויב הבעלים לסרס או לעקר את הכלבים. מי שמפרים את התקנות צפויים לעונשים וקנסות.
חשוב לדעת, במקרה של נשיכת כלב יש לשטוף היטב את המקום במים וסבון, לחטאו באלכוהול או בתמיסת יוד ולגשת בדחיפות לקבלת טיפול רפואי. לאחר מכן, יש להודיע על האירוע לווטרינר ברשות המקומית ולמשרד הבריאות".

"אם אתם רואים כלב זר ברחוב ורוצים ללטפו, בקשו תמיד את אישור הבעלים, אל תכנסו לחצרות פרטיות ללא אישור, ואם אתם מפחדים מכלבים ופגשתם אחד מהם ברחוב, הימנעו מתנועות חדות ומשפת גוף מפוחדת, ואל תיצרו קשר עין עם הכלב. הכלב הוא ידידו הטוב של האדם ואם נגדל אותו בחום ובאהבה הוא יחזיר לנו אהבה באותה מידה ואפילו יותר".